Hvordan behandler en kiropraktor en stiv nakke

nackenschmerzen

Stiv nakke er noe de fleste nordmenn opplever, som oftest i sammenheng med jobb eller trening, men også av andre årsaker som stress eller feil liggestilling når man sover. Det som er typisk for stiv nakke er at man ikke trenger behandling, ettersom det går over av seg selv, og ikke byr på de alt for store utfordringene. Men enkelte ganger vil en tilstand som stiv nakke kreve behandling før man blir bra igjen, og da er det først og fremst behandling hos kiropraktor som hjelper. Men hvordan vil en kiropraktor gå frem for å behandle en stiv nakke?

Når bør man oppsøke kiropraktor for stiv nakke?

I nesten ni av ti tilfeller vil det ikke være nødvendig å oppsøke kiropraktor for behandling av stiv nakke. Man bør alltid vente noen dager for å se om symptomene går over av seg selv, og dersom den stive nakken skyldes for eksempel at man har hatt feil liggestilling, så vil det i de fleste tilfeller ordne seg selv. Men dersom man opplever symptomer som hodepine eller migrene og svimmelhet som følger av den stive nakken, så bør man komme seg til kiropraktor for behandling. Også hvis smertene sprer seg fra nakken og utover skulderbladene og eventuelt til armene kan det være lurt med time hos kiropraktor.

Slik behandler en kiropraktor en stiv nakke

Det første en kiropraktor vil gjøre for å behandle en pasient med stiv nakke, er å gjøre en grundig analyse. Gjennom samtaler med pasienten og undersøkelser av nakken vil kiropraktoren finne ut hva som er årsaken til den stive nakken, og følgelig gjøre en vurdering av hvilken behandling som er nødvendig. Som regel vil det være behov for håndarbeid fra kiropraktorens side der formålet er å gjenopprette leddenes normale funksjon, samtidig som man også kanskje må jobbe med musklene. Som regel vil denne behandlingen være helt smertefri, da det i stor grad handler om å justere leddene på riktig plass.

En slik behandling kalles for manipulasjonsbehandling og forbindes ofte med et «klikk» når leddene justeres av kiropraktorens håndarbeid.

I motsetning til hva man skulle tro, så vil man ikke føle smerter ved en slik behandling. Lyden man hører kommer fra luftbobler rundt leddene som sprekker når leddene tøyes. Etter en slik behandling hos kiropraktor vil mange merke umiddelbar virkning, men dette avhenger naturligvis av diagnosen kiropraktoren stilte. I enkelte tilfeller kan det være snakk om en nakkeprolaps, noe som er mer alvorlig enn de fleste diagnoser ved stiv nakke. Allikevel er dette en diagnose som også går over etter tid, men i enkelte tilfeller kan det være nødvendig med operasjon for prolapsen. I så fall vil kiropraktoren henvise deg til spesialister for vurdering.

Forebyggende behandling og selvhjelp til stiv nakke

Sliter du med gjengående stiv nakke, så er det en del forebyggende tiltak du selv kan gjøre for å unngå dette. Kiropraktoren vil etter endt behandling også snakke med deg om dette. For mange så skyldes stiv nakke at de har en ensidig arbeidsstilling. Følgelig vil løsningen her være å holde seg mer i bevegelse, og løse opp i sittestillingen ofte. Andre forebyggende tiltak vil være å stresse mindre, og jevnlig massere sine egne skuldre for å myke opp leddene og musklene. Uttøying av nakke, skuldre og armer kan også bidra til reduserte smerter i nakken.