Bekkenplager og graviditet

schwanger

Graviditeten medfører seg vanligvis en rekke plager hos de fleste kvinner, der enkelte vil oppleve de ni månedene som mer smertefulle og kompliserte enn andre. En av de vanligste plagene under graviditet er bekkenplager, der den velkjente bekkenløsningen inntreffer hos så mange som én av sju gravide (ifølge undersøkelser fra Folkehelseinstituttet). Men er det noe man kan gjøre for å hindre disse plagene, og hva skyldes egentlig bekkenplager under graviditet?

Derfor får man bekkenplager når man er gravid

Man skiller som regel bekkenplager i to forskjellige diagnoser – henholdsvis bekkenlåsning og bekkenløsning. Begge disse tilstandene vil kunne oppleves som ganske så smertefulle, men bunner i grunn i det samme. Bekkenplagene oppstår som regel først etter at man har gått gravid i minst 30 uker, noe som har naturlige årsaker. Det er nemlig i denne perioden at presset på bekkenet blir økt, som gjør at ledd vil bli presset mot hverandre. For den gravide vil dette resultere i smerter og ømhet i dette området, der smertene hos enkelte vil kunne være ganske omfattende. På mange måter kan smerter ved bekkenplager sammenlignes med en prolaps.

Har man bekkenplager så anbefales det på det sterkeste å oppsøke kiropraktor. Les mer om dette i neste avsnitt. Sitter smertene i ryggen og da mest i området rundt korsryggen og mot hoftene, så er det som oftest snakk om en bekkenlåsning. Området her vil være kraftig irritert og ømt, og man vil kunne oppleve en stikkende smerte som sprer seg ned til lår og bein. Sitter smertene i nedre del av korsryggen – i symfysen – så er det heller snakk om en bekkenløsning. Disse smertene kan være så omfattende at det er vanskelig å fungere i hverdagen. Men det behøver ikke være slik, for en kiropraktor kan hjelpe deg med bekkenplager under graviditet.

Flere symptomer på bekkenløsning eller bekkenlåsning

RückenschmerzIlende smerter, irritasjon og ømhet er de tydeligste tegnene på bekkenplager. Smertene kan også spre seg ned til innsiden av lårene, og hele veien ned til leggene og føttene.

Dette er som regel isjiassmerter som kommer som følge av irritasjonen i korsryggen. Følgelig vil det være nødvendig med tidlig behandling hos kiropraktor dersom man vil unngå at smertene sprer seg videre.

Selv om smertene i stor grad går over av seg selv videre utover graviditeten, samtidig som de er ufarlig for også for barnet, så vil denne perioden oppleves som meget ubehagelig og svært hemmende for de fleste gravide. Men det behøver altså ikke være sånn!

Behandling for bekkenplager hos kiropraktor

Den mest effektive løsningen for å lindre bekkenplager under graviditet, er å ta turen til en kiropraktor. I motsetning til hva mange tror så er behandlinger hos kiropraktorer helt smertefrie. Dessuten vil en kiropraktor alltid gjøre en grundig forundersøkelse av den gravide slik at man er helt sikre på hvor problemet ligger. Som du kanskje har skjønt så ligger årsaken til de fleste bekkenplager at leddene blir presset mot hverandre, og følgelig vil kiropraktorens jobb være å justere leddene til sin opprinnelige posisjon. De fleste som får behandling for bekkenplager hos kiropraktor vil oppleve en umiddelbar forbedring for plagene, og det er trolig den mest effektive behandlingen for denne typen plager.

Nå er det også mye enklere å få time hos kiropraktor enn hva det var tidligere. Du trenger nemlig ikke henvisning fra lege, slik at du selv kan kontakte kiropraktorkontoret så fort du opplever bekkenplager under graviditet. Som nevnt tidligere i artikkelen er det «bare» én av syv gravide som opplever slike plager under graviditeten som følger av bekkenløsning, slik at sjansene er store for at nettopp du unngår det. Ønsker du å forebygge plager på dette området, så finnes det mange gode treningsøvelser som kan hjelpe på. Du finner mange gode artikler om dette ved å søke litt rundt på nettet.